Rakentamisen uudet energiamääritykset

Ympäristöministeriö on 30. maaliskuuta antanut uudet energiatehokkuutta parantavat rakentamismääräykset. Alan toimijoilla on vuosi ja kolme kuukautta aikaa valmistautua uusiin määräyksiin, jotka astuvat voimaan jo 1.7.2012.

Määräykset koskevat vain uudisrakentamista ja niiden tuoma keskeinen muutos on siirtyminen kokonaisenergiatarkasteluun. Käytännössä tämä tarkoittaa, että rakennuksen kokonaisenergiankulutukselle määrätään rakennustyyppikohtainen yläraja, joka ilmaistaan niin sanotulla E-luvulla. E-luvun laskennassa huomioidaan rakennuksen käyttämän energian tuotantomuoto. Pientalojen E-luvun yläraja riippuu lisäksi pinta-alasta: vaatimukset ovat lievemmät pienille pientaloille.

Kyseessä on historiallinen siirtymä: tämän jäsentämistavan muutoksen myötä määräystemme rakenne muuttuu yleiseurooppalaiseksi. Muutos myös mahdollistaa paremmin vaiheittaisen siirtymisen kohti EU-direktiivien edellyttämää lähes nollaenergiarakentamista, asuntoministeri Jan Vapaavuori sanoo.

7v

Aika menee siivillä.

Siitä on tänään kulunut seitsemän vuotta (!) siitä kun tämän remonttireiska -blogin ensimmäinen kirjoitus lähtökohta kirjoitettiin.

Takana on vuosien lisäksi lukematon määrä kirjoituksia [1405 kpl tätä kirjoitettaessa] ja hyväksyttyjä kommentteja [734 kpl]. Eri aiheen pääsivuja löytyy 16 kpl ja 80 kategoriaa. Tagejakin kertynyt jo 399 kpl. Erillisiä kävijöitäkin sivustolla vuosien saatossa ollut liki miljoona. Sivulatauksia reilut 1,6 miljoonaa…

Rajapyykin saavuttamisesta huolimatta jatkamme eteenpäin – ainakin toistaiseksi. Tuleva kesä lienee teemaltaan viherrakentamista.