Kova väite: Hevostalli ei kannata

Hevosurheilu -lehdessä (nro 14 2011) oli mielenkiintoinen artikkeli otsikolla “Kissahotelli kannattaa, hevostalli ei”.

Artikkelissa kirjoitettiin paljon asiaa ja pysyttiin faktoissa, mutta kenties osin jossain kohdin vähän jopa liioiteltiin. Yhdellä lauseella kiteytettynä juttu menisi näin: Harmaa talous vääristää hevosalan yritystoiminnan ja oikealla yritystoiminnalla hevostallipaikan hinta olisi tuhannen euron luokkaa.

Olen pitkälti artikkelin kanssa samaa mieltä kun olen seuraillut alaa vierestä. Toki en ihan jokaista ajatusta allekirjoita, mutta totuus on lähellä tekstiä. Alalla ei voi olla puhtaasti talliyrittäjänä.

No, otetaanpa lehdestä muutama suora lainaus:

Elämä on – kallista!

Vuodet vierivät ja ihmiset vanhenevat. Yhtä vakaasti varmasti ylös- ja eteenpäin menee pientaloasukin elinkustannukset. Viime aikoina olemme saaneet todistaa ja nähdä monissa poliittisissa keskusteluissa kuinka valtiovalta vähättelee Suomen pientaloasukkaita.

Jo toteutetut ja nyt suunnitteilla oleva verotuksen muutokset ovat korottaneet ja tulevat korottamaan lisää suomalaista asumista – etenkin omakotiasumista. Energiaverouudistus kolahtaa kunnolla omakotiasujien kukkaroon viimeistään maaliskuussa. Verouudistuksen rahoilla katetaan mm. poistunutta työnantajien kela-maksua. Sillälailla.

Verojen osuus sähkölaskusta oli aiemmin 25 prosenttia. Nyt luku on jo 31 prosenttia. Tähän vaikutti myös viime vuonna noussut arvonlisävero. Energiverotusta on perusteltu tasa-arvolla ja ympäristötekijöillä, mutta kulutukseen ei helpostikaan Suomen ilmastossa pysty vaikuttamaan asumismukavuuden kärsimättä. Ei tämä ainakaan tasa-arvoa ole. Energiavero rankaisee erityisesti omakotiasujaa ja siinäkin sähkölämmittäjää. Kyllä energian yletöntä käyttöä tulee hillitä, mutta ei veroin.

Korson omakotiyhdisyksen Hannele Puusa-Ruohonen kiteyttää asian hyvin:

Valtio yrittää vain parhaansa mukaan keksiä tapoja kerätä veroja ja nyt omakotiasukkaat ovat kohteena. Kerrostaloissa lämmitellään mukavasti.

Kahdestoista Wehoputs lietetyhjennys

Tyhjensin tänään WehoPutsin lietteestä. Nyt siinä olikin tavallista enemmän hommaa. Piti nimittäin kaivaa laite näkyviin tuolta hangesta. No ei homma nyt megasuuri ollut, lumitöineen ehkä sellaiset 15 minuuttia ;)

Tyhjennysastia oli noin puoliksi täynnä ja tavara hyvin kiinteää ja helposti tyhjennettävissä. Edellinen tyhjennys oli 10.10.2010, siis reilut neljä kuukautta sitten. Nyt otin ylös myös kompuratunnit, josko niitä seurasi jatkossa niin pystyisi tuota tyhjennystarvetta arvioimaan paremmin niiden perusteella. Tein 2v-huollon myös tuolloin 10.10.2010 ja silloin nollasin tunnit. Nyt mittarissa oli 2910 tuntia. Hälytyshän tulee 15 000 tunnin kohdalla.

Hunajakelit sähkömyyjille

Tällä viikolla sähkötoimittajat ovat hykerrelleet pöksyt kosteina pakkaskelejä. Sää on myyjälle suosiollinen. Eilen ja tänään olen ladannut talon molemmat tulipesät täyteen klapeja – nyt otetaan tiilikasoista irti kaikki mikä saadaan. Ikävä kyllä puulla lämmittäessäkin seinä tulee vastaan. Kivikasa kun ei käytännössä pysty massaansa enempää lämmittämään (tai siis varaamaan lämpöä). Toistuva tuli pesässä siis on aikas turhaa…

Meillä puun jälkeen loppu lämmitysvastuusta jääkin sitten sähköpattereille. Ja kyllä taas kaikilla sähköntoimittajilla on niii-iiin mukavaa. Meidän Wattson kertoo karun totuuden reaaliajassa – älyboksia odotellessa – ja kovat pakkaskelit konkretisoituvat hyvin Wattsonin näytössä: Yli 10kWh kulutus ei ole temppu eikä mikään näillä keleillä.

Ilmalämpöpumpusta ei iloa näillä pakkasilla

Otin eilen illalla ensimmäistä kertaa (lämmityskauden aikana) meidän ilmalämpöpumpun pois päältä sitten hankinnan.

En ole aiemmin ilmalämpöpumppua ottanut pois päältä vaan olen antanut pumpun urakoida. Mutta turhaa se näillä keleillä lienee ja annetaan armoa. Vaikka mainosmiehet sanovat ettei pumpulle haittaa kovistakaan pakkasista ole ja että kyllä se kestää tai itsensä sammuttaa jos tarve vaatii.

No, aamulla joka tapauksessa ajatus tuntui oikealta – mittarissa tasan -30 astetta pakkasta. Kylmää. Nyt talossa lämpeää puhtaasti puulla ja sähköpattereilla.