Pitäisikö katto uusia? Tai pitäisikö tehdä täydellinen putkiremontti? Vai kaipaako talon salaojat korjaamista? Entä pitäisikö talo jo maalata?
Tuleviin remontteihin varautuessa hyvänä apuna voi käyttää oheista käyttöikä -taulukkoa.
Pitäisikö katto uusia? Tai pitäisikö tehdä täydellinen putkiremontti? Vai kaipaako talon salaojat korjaamista? Entä pitäisikö talo jo maalata?
Tuleviin remontteihin varautuessa hyvänä apuna voi käyttää oheista käyttöikä -taulukkoa.
Ilmalämpöpumput ovat jo niin vanha juttu meillä Suomessakin, että se alkaa olla kaikille tuttua kauraa. Mutta moniko ilmalämpöpumppua käyttävä talous osaa käyttää pumppua oikein?
Talvi ja etenkin syksy ovat ilmalämpöpumpun käytön kannalta oleellisinta aikaa. Syksyn kylmenevissä illoissa lämmitystehot ja hyötysuhteet ovat parhaimmillaan.
Ilmälämpöpumpun käyttö, sijoittelu, oikea mitoitus jne. vaikuttavat kaikki pumpusta saatavaan hyötyyn – haetaan hyödyllä sitten säästöä lämmityskuluihin tai lisämukavuutta elinoloihin. Sellaisissa kohteissa, joissa ilmalämpöpumpulla halutaan saada rahallista säästöä, pitäisi muistaa muutama perusajatus.
Jo rutiiniksi muodostunut päivittäinen Wehoputs -huolto suoritettu. Kansi auki. Vikakoodin kuittaus. Pumppu ylös, puhdistus, anturan puhdistus, pumpun putki auki ja tarkistus. Ok. Pumppu alas. Lietepussin tyhjennys (siinä samalla). Pumpun testaus. Toimii ok. Kansi kiinni.
Kansi auki. Vikakoodin kuittaus. Pumpun testaus. Toimii ok. Kansi kiinni.
Tästähän (Wehoputs hälytykset) alkaa tulla päivittäinen tapa. No, nyt mentiin neljä päivää ilman hälytystä. Eilen illalla laite hälytti taas. Tänään aamulla kurkkasin sisään: Siirtopumppu!
Edellinen siirtopumppu -hälytys meillä oli 19.02.2010.
Toimenpiteet: Siirtopumppu ylös ja pohja auki. Oli hieman jotain lankaa tms. kerällä. Ilmeisesti esti pumpun toiminnan. Testi ja pumppu ok. Hälytys kuitattu ja kansi kiinni. Taas rokkaa… Toivottavasti enemmän kuin muutamat päivät.