Lauantain aamupäivän rutistus. Nyt sitten kamat kasaan, äijä pesulle ja bilettää…

Lauantain aamupäivän rutistus. Nyt sitten kamat kasaan, äijä pesulle ja bilettää…

Eilen aseteltiin koko perheen voimin kasvihuoneen sisälle suodatinkangasta, soraa ja styroxia… Seuraavaksi pitäisi ajaa lisää (ja paljon) maata laidoille ja lisää soraa kasvimaan perustuksen sisäpuolelle. Betonilaatoista – kokoa 435 x 435 x 50 mm – tulee sitten kasvihuoneen lattia.

Syksy tulee (vai tuliko se jo) ja aika pihalla käy vähiin. Nurmikkokin tuli eilen leikattua todennäköisesti viimeistä kertaa. Harmittaa. Koko kesä mennyt kauhean nopeasti ja lasten kanssa ollut mukavaa. Nyt alkaa kurakelit ja kuravaaterumba – ei tykkää.
Alla pari kuvaa meidän syksyyn ja talveen valmistautuvasta pihasta. Kohta kaikki on lumen peitossa.


Eilen oli kaunis ja lämmin syksyinen sunnuntai – siis oikein kiva keli tehdä raksahommia poikien kanssa.
Eilinen päivä sikälikin merkittävä “merkkipaalu”, että eilen oli oikeastaan ensimmäistä kertaa remonttireiska -historiassa pojista paljon apua – valu meni huomattavasti nopeammin kun minä tein kuraa ja pojat lappoivat sitä hiekkalapioilla ilmastointiputkista tehtyihin valumuotteihin. Ja kaikilla oli mukavaa!

Eilen oli hyvä päivä. Sain kaivettua kasvimaan kaikki kuusi anturamuottia maahan.
Muottina tässä meillä toimii kolmen metrin (halkaisija 160mm) ilmastointiputki puoliksi poikkastuna. Eli maassa tuota putkea on nyt 1,5 metriä – luulisi siinä kasvihuoneen pysyvän vaaterissa. Valmistaja suositteli 80cm syvyyteen anturoita ja 10cm viemäriputkea. Minä tein astetta tyylikkäämmän ja tyyriimmän kun noita putkia ylimääräisenä varastossa lojui.

Eilen kaivoin pihavaloille kaapelia ja virittelin ilmastointiputkista “trötöt”, jotka ajattelin täyttää betonilla. Keskelle putkea ja betonia tulee muoviputki, jossa sähkökaapeli kulkee. Betoniin sitten aikanaan pultataan pihavalot.

Maakaapeli loppui viisi metriä ennen maalia kesken
Nyt on kaivettu maahan yhteensä 50 metriä kaapelia ja vielä siis pitänee hakea rulla lisää. Sen jälkeen pääsenkin kasvihuoneen perustusten kimppuun.