SUKEVA-kesäkeittiö

sukeva-kesäkeittiöEi ollut helppoa löytää mitään tietoa netistä Onnimannissa myynnissä olevasta grillisettiyhdistelmästä. Kyseessä siis “grilli”, joka tehty vankilassa. Pienen kaivamisen jälkeen löysin kuin löysinkin, tässä listaa:

SUKEVA-kesäkeittiö

  • Retkisavustin
  • Keittolevy
  • Grillaussarja
  • Grilliritilä (8-kulmainen)
  • Hiilikaukalo
  • Jatkosavutorvi
  • Keittokoukku
  • Letunpaistolevy (8-kulmainen)
  • Letunpaistosarja
  • Liitosholkki savutorveen
  • Loimutusvälinesarja
  • Monitoimiuunin tulipesä (8-kulmainen)
  • Rasvakaukalo
  • Savustuslaatikko (ruostumaton/ritilä)
  • Sääkansi tulipesään
  • Tulipesä perinteinen
  • Varrastikku

Rikosseuraamuslaitos tai sen jälleenmyyjät myyvät kesäkeittiötä. Lisäksi kesäkeittiötä tai sen osia voi tilata myös suoraan valmistajalta.

Olen ajatellut tuollaista meidän pihalle – kunhan nyt ensin saadaan rakennettua sille arvoisensa paikka. Nyt näin sadekaudella työmaa näyttää aika lohduttomalta. Itseäni perinteisen grillaamisen ohella kiinnostaa etenkin tuo loimutusvälinesarja.

Tarkempaa infoa SUKEVA-kesäkeittiöstä löydät täältä.

Wehoputs 5: 2-vuotishuolto

Tuli tänään tehtyä meidän Wehoputsille toinen 2-vuotishuolto. Edellisen tein liki tasan kaksi vuotta sitten. Homma sujui taas hyvin ilman ongelmia. Kompressorin tunnit oli nyt nollattaessa 15 957 h (laite hälyttää kun 15000 tuntia täynnä).

Tilasin taas huolto-osat suoraan valmistajalta ja tein siis huollon itse. Helppoa ja nopeaa, kunhan on hereillä ja tarkkana mitä tekee…

Lohduton näky

Pakko arkistoida talteen. Tänään on satanut – sanotaanko kauniisti – kiitettävästi. Näkymä ikkunasta pihalle tulevalle grilli-, kasvimaa-, kasvihuone-, perunamaalle on aika lohduton. Tätä kuvaa on ehkä vuoden pari päästä on kiva katsella jos meidän suunnitelmat toteutuu ja onnistuu. Mutta niistä suunnitelmista kirjoitan myöhemmin…

Tällä hetkellä tilanne on sen verran lohduton, ettei edes koneella pääse tuonne kaivamaan jäämättä jumiin. Keväällä sitten on edessä enemmän ja vähemmän ojien ja salaojien kaivamista. Niin ja tietysti lisää maata, soraa tuotava ja tasoitettava.

Älä mokaa ilmalämpöpumpulla

Kirjoittelin päivä pari sitten kuinka on nyt alkaa olla takkapolttopuiden aika ja kuinka poltat puita oikein. Takkalämmityksen lisäksi syksy on myös ilmalämpöpumppujen kulta-aikaa – aikaa jolloin ilmalämpöpumppujen omistajat saavat sijoitukselleen parasta tuottoa – siis jos pumppua käyttää oikein!

Uskallankin epäillä, että moni kuluttaja ei osaa ottaa pumpustaan kaikkea irti. Kysypä itseltäsi “koska viimeksi puhdistin ilmalämpöpumpun?” tai “en kai vahingossa lämmitä ja jäähdytä yhtä aikaa?”

Nyt se runko on kasassa

Mainitsin jo aiemmin, että kasvihuoneen runko olisi kasassa. No olihan se melkein, mutta ei ihan. Tuulisiteet asensin vasta eilen – nyt se on ihan oikeasti rungon osalta valmis.

Seuraavana vuorossa kattoluukkujen ja oven kokoaminen ja asennus. Sen jälkeen sitten lasit vielä ennen lumia jos sää sallii.

Polta puita oikein

Taas on se aika vuodesta, että on hyvä muistuttaa miten puita tulisi polttaa oikein takassa. Olen kirjoittanut aiheesta aiemminkin, mutta kertaus ei ole pahasta.

Jos asia pitäisi tiivistää niin tiivistäisin kolmeen nyrkkisääntöön.

  1. Polta vain kuivia puita.
  2. Pino puut harvakseltaan ristikolle pysty- ja vaakasuoraan niin, että ilma pääsee hyvin liikkumaan puiden välissä.
  3. Sytytä puut pinon päältä (ei alta).

Linkkejä ja lisävinkkejä: