Kylpyhuljukausi avattu

kylpyhuljuAvattiin kylpyhuljukausi sitten eilen loppiaisena. Keli oli mitä mainioin talvikyvylle. Pakkasta muutama aste ja ilta tyyni ja hämärä. Pojat tykkäsi. Ehkä otetaan uusiksi tänään.

Viime vuonna kausi avattiin “vasta” 29. tammikuuta, joten nyt oltiin ajoissa…

[kuva otettu vajaa vuosi sitten 22.1.2011]

Tapaninpäivän myrskytuhoja

Meillekin Tapaninpäivän myrsky aiheutti vahinkoja. Ilmatieteenlaitoksen mukaan harvinainen myrsky teki meillä tuhoja hevostallissa ja metsässä. Niin ja tuhojen lisäksi 58 tuntia kestänyt sähkökatko sulatti pakastimet ja lisäsi haastetta meidän ja hevosten päivärutiineihin.

Henkilövahingoilta vältyttiin, joten hyvä niin. Metsässä kuvasin vähän tulevaa urakkaa – puita on nurin ja paljon. Vielä ei ole selvää korvaako vakuutus ja kuka raivauksen tekee, mutta eiköhän se tuosta selvinne. Ei ole ainakaan epäselvää, etteikö kylpyhuljussa riittäisi tulevana kesänä lämpöä.

Vuoden 2011 kylmin ja kuumin päivä

Meidän ulkomittarin mukaan vuoden 2011 kylmin päivä (hetki) oli 15. helmikuuta 2011 klo 09:12. Mittari kirjasi lukemaksi tuolloin -26.9°C. Lämpimin päivä (hetki) saman mittarin mukaan oli 7. kesäkuuta 2011 20:39 32.9°C. Lukemissa ei siis kyse päivän keskilämpötilasta vaan yhdestä kylmästä/lämpimästä hetkestä, jonka mittari on mitannut.

Katso myös vuoden 2010 kylmin ja kuumin päivä. (vuonna 2010 kylmintä oli siis eilen: -23,8°C, hui!)