Viimeisiä listoja vielä eteiseen ja keittiöön

Tämä viikko piti viettää oikein lomaa ja olla tekemättä mitään. Eilen se vielä jotenkin onnistui, mutta tänään alkoi jo sen verran paljon ahdistaa, että oli pakko tarttua vasaraan…

Kaivion listat (cello -listat) ja sirkkelin varastosta ja pätkin loput listat paikoilleen eteiseen, ulko-eteiseen ja keittiöön. Tai loput ja loput – kolme pientä kynsilistaa jäi asentamatta kun niitä en varastosta löytänyt.

Ulkoeteisen listoitus jäi kesken joulukuussa 2010, joten oli kai jo aika jatkaakin. Keittiössä taas asenneltiin listoja viimeksi huhtikuussa 2007.

Tee Se Itse: Betoniruukku

Tee-Se-Itse -sarjassamme teimme tällä kertaa (kukka)ruukkuja pihalle. Erilaisten säätä kestävien pihaesineiden teko on helppoa, mutta vaatii pientä virittäytymistä tunnelmaan.

Ensin pitää tietysti keksiä mitä sitä tekisi, sitten suurin piirtein aiheeseen sopivat “muotit” betonivalulle. Ja rautaa pitäisi käyttää sitä enemmän mitä isompaa haluaa tehdä.

Me teimme tämän ensimmäisen erän kokeilumielessä vähän niin kuin siinä sivussa muiden valujen yhteydessä. Anyway – rautaa löytyi omista varastoista, joten sitä sitten väännettiin isoimpaan ruukkuun riittävästi (kuva alla).

Vesikarsinaan lattiaritilä

Päätin asentaa hevostallin vesikarsinaan jonkun ritilän tai vastaavan, jotta ei heti taas ensi vuonna pidä tuota viemäriä korjata. Josko tuo ritilä nyt vähän estäisi suurimmat roskat ja vähentäisi viemäritukkoja.

Mietin kohteeseen montaa erilaista vaihtoehtoa, mutta lopulta päädyin (ainakin omasta mielestäni) helpompaan ja toimivaan – kaupasta valmis lattiakaivoritilä metallikehyksellä.

Ensin kuivataan asennuskohde – nopeutin hommaa kuumailmapuhaltimella.

Puuklapeja kylpyhuljuun

Miellä menee ehkä sellaiset 10-15 kuutiota polttopuuta syksyn ja talven aikana. Puuta poltetaan eniten sisällä takassa, mutta paljon palaa myös syksyllä pihasaunassa ja kylpyhuljun kaminassa.

Saatiin alkuviikosta mukava kasa kuivaa puuklapia pihaan tuotuna – kiitos siitä! Pari päivää sitten tuli jo ehkä puolet kasasta ahkeroitua sateelta suojaan, mutta puolet (kuvassa) edelleen odottaa tekijää… Josko sitä viikonloppuna taas jaksaisi aktivoitua.

Runkoa vahvistettu

Eilen piti sitten kaivuutyössä kärsinyttä puuceen runkoa vahvistaa hieman. Osa laudoituksestakin piti purkaa ja asentaa uudelleen, jotta homma tuli tehtyä. Mutta tulihan se kuntoon. Kai se tuossa taas pari vuotta menee – tai kunnes viemäri taas tukossa.