Seitsemän vuotta sitten

Elämän ensimmäinen muuraussessio oli seitsemän vuotta sitten:

Kiukuspäissäni la-su -välisenä yönä päätin muurata meidän kosteiden tilojen väliseinät loppuun, eli kohti kattoa. Urakka oli iso yksikseen. Jälkikäteen todeten: Liian iso.

Lopputuloksesta voidaan sanoa, että vatupassissa on ja pystyssä edelleen tänään aamulla – eli kaikin puolin hyvä lopputulos elämän ensimmäiseksi muuraustyöksi. Pitäisiköhän vaihtaa alaa?

Lue lisää: Tuli sitten muurattua. Ja nyt seitsemän vuotta myöhemmin seinät ovat edelleen pystyssä ja vatupassissa.

Sadevesikourua hevoskatokseen

Asensin tänään hevoskatokseen sadevesikourun. Yritetään taklata sillä kaksi kärpästä.

1) Katoksen edusta muuttunut kuravelliksi valuvasta vedestä ja 2) Kourujen myötä vesi valuu suoraan ämpäreihin/tynnyreihin hevosten juomavedeksi (=vähemmän kantovettä hevosille).


Vatupassia ja mittaa, jotta vedelle saadaan sopiva kaato.

Kasvihuoneen lämmittäminen pidentää kasvukautta

Eristetty kasvihuone mahdollistaa pidentää kasvien vuosittaista kasvuaikaa oleellisesti. Etenkin näin syksyllä saattaa kasvihuone kaivata yöllä lämmitystä tai lämmöneristystä.

Syksy on myös hyvää aikaa kasvihuoneen vuosittaiselle huollolle. Keväällä on jo kiire kasvukautta perustamaan, joten huoltotyöt tulisi tehdä syksyllä. Hyvin huollettu kasvihuone myös kestää talven kovat olosuhteet paremmin. Lue lisää kasvihuoneen huoltotöistä syksyllä

Lue myös:
Kasvihuoneen lämmöneristys ja eristys

Sadevesikourua edullisesti

Hevoskatos kaipaa sadevesikourua ja sellainen pitäisi vielä tänä syksynä asennella. Pitääkin varmaan heti mennä hakemaan Byggmaxista sadevesikourua kun halvalla nyt myyvät. Alla näet kuvaruutukaappauksen yrityksen kotisivuilta.

kouru

Vähän lisää nurmikkoakin

Heittelin ruohikonsiementä tuossa vajaa kuukausi sitten uuden kasvimaan ja grillialueen ympärille. Huonosti näyttää kasvavan (ks. kuvat alla) tuossa vanhassa hevosten tallomassa savimaassa – enemmän multaa olisi vielä pitänyt laittaa. Ja kalkkia.


20. elokuuta 2013


16. syyskuuta 2013

Kasvihuoneprojektia kuvin

Aika tasan vuosi sitten aloiteltiin meidän kasvihuone -projektia. Alla ensimmäinen kuva vuoden takaa. Viimeinen kuva taas suurin piirtein vuosi myöhemmin samasta kohtaa… Hiukan on maisema makuhuoneen ikkunasta muuttunut.


12. syyskuuta 2012