Kansalaisaloite energiatodistuksen muuttamisesta etenee eduskuntaan

Kansalaisaloite energiatodistuksen muuttamisesta etenee eduskunnan käsiteltäväksi. Aloitetta puuhanneesta Omakotiliitosta kerrotaan, että nimiä on koossa jo enemmän kuin vaadittavat 50 000, STT kertoo.

Mistä on kyse:

Uusi energiatodistuslaki astui voimaan viime kesäkuun alussa. Tuore laki edellyttää, että omakotitalojen omistajien tulee hankkia taloilleen erityinen energiatodistus, jonka tarkoitus on antaa vertailukelpoista tietoa talon energiankulutuksesta. Energiatodistus tarvitaan vain, mikäli taloa ollaan myymässä tai vuokraamassa.

Uusi laki on nostattanut valtavan kritiikin ryöpyn. Lain vastustajat katsovat, että lakimuutoksen myötä maksumiehiksi joutuvat tavalliset talonomistajat, eikä energiakulutusta mitata oikeudenmukaisesti laissa määriteltyjen kriteereiden puitteissa.

Iltalehti kirjoittaa tänään: Uusi laki talloo talonomistajat: Kansalaisaloite pääsee eduskuntaan

Vielä ehtii : Allekirjoita aloite energiatodistuslain muuttamisesta!

Palvelimen ja tietoliikenteen sähkönkulutus

Olen mitannut meidän palvelimen (pieni perustietokone), ADSL modeemin ja WLAN -tukiaseman sähkönkulutusta. Ko. laitteet ovat UPSin takana ja UPSin sähkönsyöttö on ollut energiamittarin takana.

Mittausaika ollut nyt 7427 tuntia ja mittausaikana kulunut sähköä 747.2 kWh. Sähköä kuluttamassa oli siis tomstown -palvelimen lisäksi monitori (päällä vain satunnaisesti huoltotöissä), APC UPS, ADSL ja WLAN -reititin. Käytännössä koko mittausajan laitteet olivat päällä poislukien monitori (joka päällä vain hyvin satunnaisesti).

LED -lampun osto-opas

LED-lamppuja on ollut jo pidempään markkinoilla, mutta niiden hankintahinta on ollut mielestäni aivan liian kova. Vieläkin lamppujen hinnat ovat hurjia verrattaessa esim. vanhoihin hehkulamppuihin. Mutta nyt markkinoilla alkaa jo olla hinta/laatu -suhteeltaan ostettavia tuotteita.

Lisää LED-lamppuja testiin

Ostin lisää LED -lamppuja testiin. Tällä kertaa suuntasin IKEAan ja ostin testiin pari kappaletta E27 kannalla olevia pallolamppuja tarjouksesta – kappalehinta 4,99 eur. Lisäksi ostin neljä kappaletta GU10 kannalla olevia lamppuja hintaa 6.99 eur. GU10 kanta on yleinen kodin halogeenivalaisimissa.

LEDARE led-lamppu E27, pallonmuotoinen opaalilasi
400lm | 2700 kelvin | 63 lm/W | CRI >87
käyttöikä 25 000 h | sytyskertojen määrä 25 000
6.3W (220-240V 50-60Hz)
Energialuokka A+
Kanta E27 | Hinta 4,99 €

LEDARE led-lamppu GU10
200lm | 2700 kelvin | 50 lm/W | CRI >80
käyttöikä 25 000 h | sytytyskertojen määrä 25 000
4.0W (220-240V 50-60Hz)
Energialuokka A+
Kanta GU10 | Hinta 6,99 €

Ensimmäiset yöpakkaset 2013

Viime yönä meillä oli ensimmäiset yöpakkaset. Pihalla mittarin minimi näytti -0.7 astetta pakkasta viime yöltä. Kasvihuoneessa yöllä minimi oli ollut lukemissa +3 astetta. Eli siellä alkaa kasvukausi olla ohi ilman lisälämmitystä.

Viikonloppuna on varmasti pikku hiljaa pakko aloittaa laittamaan pihaa talvikuntoon. Vesiletkut, painepesurit, pumput, paljun suodatin, lampi, pihakalusteet yms. pitäisi kerätä pois. Pihavalaistuskin pitäisi tsekata kuntoon talven ja pimeän varalle. Autojen lämmityskaapelitkin lienee aika jo kaivaa esille varastosta. Kyllä se kesä alkaa olla ohi…

Niin ja tallista ja tallin ympäristöstä kaikki ylimääräinen olisi siivottava talven lumitöiden edestä pois, ettei käy niin kuin viime talvena (tuli rikottua Avantilla useampi pressu ja vesisaavi). Saisikohan urakkaan apua nuoremmalta isännältä.