Kansalaisaloite energiatodistuksen muuttamisesta etenee eduskunnan käsiteltäväksi. Aloitetta puuhanneesta Omakotiliitosta kerrotaan, että nimiä on koossa jo enemmän kuin vaadittavat 50 000, STT kertoo.
Mistä on kyse:
Uusi energiatodistuslaki astui voimaan viime kesäkuun alussa. Tuore laki edellyttää, että omakotitalojen omistajien tulee hankkia taloilleen erityinen energiatodistus, jonka tarkoitus on antaa vertailukelpoista tietoa talon energiankulutuksesta. Energiatodistus tarvitaan vain, mikäli taloa ollaan myymässä tai vuokraamassa.
Uusi laki on nostattanut valtavan kritiikin ryöpyn. Lain vastustajat katsovat, että lakimuutoksen myötä maksumiehiksi joutuvat tavalliset talonomistajat, eikä energiakulutusta mitata oikeudenmukaisesti laissa määriteltyjen kriteereiden puitteissa.
Iltalehti kirjoittaa tänään: Uusi laki talloo talonomistajat: Kansalaisaloite pääsee eduskuntaan
Vielä ehtii : Allekirjoita aloite energiatodistuslain muuttamisesta!

Olen mitannut meidän palvelimen (pieni perustietokone), ADSL modeemin ja WLAN -tukiaseman sähkönkulutusta. Ko. laitteet ovat UPSin takana ja UPSin sähkönsyöttö on ollut energiamittarin takana.
Ostin lisää LED -lamppuja testiin. Tällä kertaa suuntasin IKEAan ja ostin testiin pari kappaletta E27 kannalla olevia 