Wehoputs liete on myrkyttynyt eli kuollut

Kyllä, pakko uskoa – meidän Wehoputs -pienpuhdistamon liete on (tai oli) kuollut. Liete haisi voimakkaasti ja se oli väriltään mustaa.

Pumppasin lietepussiin lisää tavaraa ja näyttää tosiaan ei niin normaalilta. Ylijäämälietettä kertyy Wehoputsissa lietesäkkiin (kuvassa) ja prosessisäiliön pohjalle. Ja ilmeisesti liete prosessisäiliön pohjalla oli niin “tiukkaa” tavaraa, että tukki sakkapumpun toistuvasti. Tosin viimeisessä tukoksessa löysin perheen lasten ja emännän askartelutarvikkeita pumpusta tukkeena…

Wehoputsin sakkapumppu tukossa, taas!

Eilen puhdistin tällä viikolla jo kolmatta kertaa meidän Wehoputsin sakkapumpun. Tukossa, täynnä sitä itteään…

Kuten kuvasta ehkä näkee niin prosessisäiliössä on tällä hetkellä aika tummaa tavaraa. Nyt on vähän sellainen olo, että viikonloppuna pitää tyhjentää koko säiliö ja puhdistaa pohjia myöden. Epäilyksenä on, että sakkapumppu tukkiintuu koska pohjalla niin tiukkaa tavaraa.

Ja prosessisäiliön tavaran väristä / hajusta päätellen epäilisin, että bakteerikanta kuollut ja hajoamista ei enää tapahdu. Ja jos liete myrkyttyy (eli kuolee), se tulee vaihtaa.

Wehoputsin sakkapumppu tukossa

Olen jo muutaman viikon ihmetellyt, miksi wehoputsimme lietepussi täyttyy normaalia paljon hitaammin. Eilen päätin tutkia asiaa enemmän. Epäilin, että sakkapumppu ei toimisi eikä pumppaa tyhjennyssäkkiin tavaraa.

Epäilykseni osoittautui oikeaksi. Pumppu kyllä pyöri ja toimi, mutta tyhjennyssäkkiin ei tullut mitään. Joko pumppu tai putki siis tukossa. Ei muuta kuin työkalut esiin ja pumppu auki. En havainnut mitään isoa tai merkittävää tukosta – pumppu sekä putken alkupää (pumpun päässä) oli vain täynnä sakkaa. Puhdistuksen jälkeen testaus ja taas toimii.

Vinkkinä kaikille Wehoputs -omistajille: Testatkaa sakkapumpun toiminta, jos tuntuu ja näyttää siltä, että sakkasäkki/lietepussi täyttyy normaalia hitaammin. Sakkapumpun (pistoke 4) sähkönsyötön voi kytkeä testimielessä pistokkeeseen 6 (lämmitin) ja katsoa käynnistyykö pumppu ja pumppaako se sakkaa tyhjennyssäkkiin.

Missä on häkävaroittimen oikea paikka?

Ensimmäinen vastaus on tietysti, että jokaisessa kodissa. Sen jälkeen voidaankin pohtia varoittimen sijoittelua asunnossa. Häkävaroittimien oikeasta sijoittamisesta ollaan montaa mieltä. Yksi ohje sanoo, että varoitin kuuluu kattoon, toinen, että sen paikka on seinällä. Edes asiantuntijat eivät osaa antaa yksiselitteistä vastausta.

Tästä on erilaisia käsityksiä, koska häkä on ilman kanssa lähes saman painoista. On vaikea sanoa nouseeko häkä ilman mukana ylös, laskeeko se alas vai leijuuko jossakin puolivälissä. Häkä on tiheydeltään niin lähellä ilman tiheyttä, ettei se selvästi ole ilmaa raskaampaa tai kevyempää, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin tekninen asiantuntija Hannu Nuolivirta sanoo.

Itse olen sitä mieltä, että jos on lämpöä mukana huomattava määrä, kuten lämmittäessä on, niin ilmamassa ja häkä sen mukana nousee silloin ylös ja häkävaroitin kannattaa laittaa kattoon. Itse olen laittanut mökillä varoittimen kattoon ja olen kahdesti onnistunut toimimaan niin huonosti, että hälytin on rääkäissyt.

Aiheesta kirjoitti Yle otsikolla häkävaroittimen oikea sijoittaminen on arpapeliä.