Pahin osa takana. Talon korkeimmat kohdat nyt maalattu ja valmista siellä siis. Seuraavaksi yläkerran ikkunan viimeistely ja sitten voi sanoa telineille hyvästit.

Pahin osa takana. Talon korkeimmat kohdat nyt maalattu ja valmista siellä siis. Seuraavaksi yläkerran ikkunan viimeistely ja sitten voi sanoa telineille hyvästit.

Mittasin meidän uuden (pienen) palvelimen sähkönkulutusta. Mukana mittauksessa sähköä syömässä olivat myös ADSL modeemin ja WLAN -tukiasema. Ko. laitteet ovat UPSin takana ja UPSin sähkönsyöttö on ollut energiamittarin takana.

siinäpä ne siinä sulassa sovussa. vasemmalla vanha hyvin palvellut rauta virrattomana ja oikealla uusi peto työssään…
Mittausaika oli varsin lyhyt – 121 tuntia – mutta antanee kuitenkin kuvaa kulutuksesta. Mittauksen aikana sähköä kului 5 kWh. Koko mittausajan kaikki laitteet olivat päällä.
Takaseinä maalia ja ikkunalistoja vaille valmis. Keräsin kimpsut ja kampsut pois ja aloitan vaihteeksi oikean (ansaitun) loman. Ollaan aika hyvin aikataulussa ja projekti edennyt vauhdilla ilman suurempia takaiskuja. Jos nyt sitten muutaman päivän malttaisi olla koskematta työkaluihin.

Tilanne eilen aamupäivällä. Tänään tuo tulee valmiiksi ja saa kerätä työkalut pois talon takaa.

Eilen touhusin meidän ilmalämpöpumpun kanssa. Varovasti irti seinästä ja seinän koolaus ja panelointi. Sitten maalaukset ja toivottavasti tänään saan pumpun takaisin seinälle.

Pohjoismaissa nuoret muuttavat pois kotoa aiemmin kuin muualla Euroopassa. Suomessa asuu 25-34 vuotiaista nuorista vain neljä prosenttia kotona vanhempien kanssa.
Asuntosijoittajien kannalta luku on tietysti hyvä – varhain omaan kotiin halajavat pitävät asuntomarkkinoilla kysyntää korkealla pienten ja edullisten vuokra-asuntojen osalta. Tämä taas pitää yksiöiden ja kaksioiden hintatasot kovana ja kasvavana.
Myös Tanskassa (1,8%), Ruotsissa (4,01%) ja Norjassa (4,2%) muutetaan selvästi aiemmin omaan kotiin kuin muualla. Etelä-Euroopassa jopa liki puolet suomaisten ikätovereista asuu vielä vanhempiensa kanssa.