
Eilen illalla tuhersin etuoven listoja kasaan puoliksi rikkinäisellä sirkkelillä. Listojen maalaamisen jälkeen päätin vielä koettaa onnea sähkökaapin kyljessä. Tuollaista tuli – kai tuosta vielä hyvää tulee ja toivottavasti siistimpää kuin aiemmin.

Eilen illalla tuhersin etuoven listoja kasaan puoliksi rikkinäisellä sirkkelillä. Listojen maalaamisen jälkeen päätin vielä koettaa onnea sähkökaapin kyljessä. Tuollaista tuli – kai tuosta vielä hyvää tulee ja toivottavasti siistimpää kuin aiemmin.
Eilen kirjoitimme kuinka sälekaihtimilla voit hieman helpottaa helletuskaa sisällä ja toissapäivänä vinkkasimme oikeaoppisesta viilennyksestä ilmalämpöpumpulla.
Nyt päätetään tämä hellevinkkiosio viimeiseillä postauksella: Ethän viilennä liikaa?
Talotohtori ja arkkitehti Panu Kailan mukaan höyrynsululla varustetuissa taloissa sisäilman viilentäminen kesähelteillä pitkiksi ajoiksi ulkoilmaa kylmemmäksi aiheuttaa merkittävän kosteusvaurion riskin. Myös VTT:n mukaan riski on olemassa.
Ja tottahan se on. Perusasiat ei muutu ja jos talot suunniteltu niin, että lämpimämpi ilma on talossa sisällä eikä talon ulkopuolella niin nythän näillä helteillä tilanne on kääntynyt päälaelleen ja talotekniset ratkaisut toimivat siis väärinpäin.
Haluatko saada sälekaihtimistasi parhaan hyödyn irti näillä helteillä? Jos niin käännä kaihtimien pullea puoli kohti aurinkoa niin torjut parhaiten lämpöä.
Tehokkain tapa suojata sisätiloja helteeltä on lämmön torppaaminen jo ennen kuin se pääsee “asunnon iholle”. Esimerkiksi markiisit auttavat asiassa.
Mutta myös sälekaihtimen värillä on väliä. Mitä tummempi säle, sitä enemmän se kerää lämpöä. Valkoinen tai hopean värinen on helteen torjunnassa tehokkain.
Putkiremontti on juuri saatu valmiiksi, juomavesi maistuu oudolta ja asiantuntijat varoittelevat kemikaaleista. Kuka korvaa, jos remontti halutaan tehdä uusiksi?
Ympäri Suomea on tiedossa tapauksia, joissa juomavesi haisee ja maistuu oudolta putkiremontin jälkeen, Helsingin Sanomat kertoi. Kyseessä ovat tietyt Uponorin ja LVI-Dahlin myymät pex-muoviputket, joista irtoaa kemikaaleja veteen.
Mitä kemikaalit tarkalleen ottaen ovat ja onko niistä haittaa terveydelle, siitä ei ole vielä varmaa tietoa. THL:n tutkimusprofessori Hannu Komulainen kutsui seosta Helsingin Sanomissa “melkoiseksi cocktaliksi” ja suositteli joka tapauksessa vaihtamaan putket. Ja sehän tulee kalliiksi.
Lue lisää Taloussanomista.
Väärin käytettynä ilmalämpöpumppu syö tuhottomasti sähköä. Oikein käytettynä pumpusta taas saa nauttia kesähelteillä mukavasti ja edullisesti.
Normaalisti ilmastointilaite kuluttaa suurin piirtein pölynimurin verran (0,7 kW-1,5 kW), mutta laitteen ajattelematon käyttö lisää sähköenergiankulutusta merkittävästi. Ajattelemattomalla käytöllä tarkoitetaan sitä, että ilmastointilaitetta pidetään päällä jatkuvasti ja tehokkuutta huononnetaan päästämällä viileä ilma ulos ovista ja ikkunoista.