tällä kertaa keittöön tapettia

Tämä alkaa käydä rutiinista – edellisestä kerrasta ei ole enää niin paljon aikaa kuin viimeksi. Vaikka ei minusta tapetoijaa tekemälläkään tule!

No, sunnuntaina aloitettiin ja tänään maanantaina päästiin jo pitkälle – ikävä kyllä vasta viikonloppuna pääsee päättämään homman kun loppuviikko vierähtää Tampesterissa. Hauskaa ja haasteellista, varsinkin kun puutalon perinteisiin kuuluvat vähemmän suorat kulmat ja tapettikin on tällä kertaa ah niin ihanaa kuviollista (jossa pitää siis kuviot kohdistaa).

147_4796_r1.jpg
sunnuntaina iltapäivällä sabapelin jälkeen aloitettiin, piti vain koittaa miltä näyttää… mutta sitä tulikin tehtyä enemmän mitä piti.

147_4797_r1.jpg
väsyneen oloinen liisterimaisteri

tapetit tuli, vihdoin

Keittiön tapettien kanssa kävi sitten lopulta vähän vanhanaikaisesti. Tilattiin tapetit 19. elokuuta ja tuolloin lupailivat toimitusajaksi yhden viikon. Viikon päästä soittivat – toimitus siirtyy kuukaudella.

No, nyt syyskuun lopussa ilmoittivat taas ja kertoivat “ilouutisen”: toimitus viivästyy edelleen vähintään kuukaudella. Niin, että mitäs tehtäis?

Päätettiin luopua jo valituista ja hakea vaihtoehtoisia tapetteja. Ne löytyi ja tilattiin – tänään käytiin noutamassa rullat. Seuraavaksi pitääkin sitten siirtyä keittiöön liisterihommiin! 8-)

Oli tämänkin (suhteettoman) pitkä prosessi…

case closed!

Kattourakka sovittiin eilen valmiiksi ja homma loppuunkäsitellyksi taloyhtiön ja urakoitsijan välisessä palaverissa. Olin itse yhtenä edustamassa taloyhtiötä.

keittiö hävityksen kauhistus

Tänään siirtyi keittiön kaapisto 20 senttiä vasemmalta oikealle. Kaupungin palotarkastajilta tuli asia varmistettua. Tulisijan ja lieden väliin pitää jättää vähintään 15 cm – pistin 5 senttiä paremmaksi.

147_4792.jpg
Kuvan “integroitu” liesi taitaa vaihtua uuteen… Astianpesukone kelvannee uuteenkin keittiöön.

Ihan varma en ole miten pitäisi jatkaa. Uusia kuulemma pitäisi seinät (tapettia?), lattia, kaakelit ja työtasot… Ilmeisesti seuraavaksi menen lattialautaa ostamaan ja väsään lattian kuntoon ainakin alakaapiston alta….

case: kattourakka ja vesivahinko

Ei ole loppupuheenvuoroa tullut tästä tapauksesta kirjoitettua. Syystä, että homma on (vieläkin) vähän kesken. Loppupalaveri pidettiin viikko kaksi sitten, viimeinen lasku menee ilmeisesti pian maksuun. Pääsääntöisesti urakan puutteet on korjattu – ilmeisesti yksi urakan aikana särööntynyt ikkuna on edelleen korjaamatta. Mutta mutta, vieläkään en voi sanoa “case closed”. Sitä odotellessa….

kaapiston muutto

Keittiössä on iso siivo – viimeistään viikonloppuna. Kaapiston tyhjennys alkoi alkuviikolla. Vanhat tapetit oli ajatus repiä irti vielä ennen viikonloppua. Eilenkin se sitten vielä jäi – sattuneista syistä. Uusi tapetti on kyllä vieläkin hukassa. Missäköhän se oikein viipyy?

Kaappi on odottanut olohuoneessa keittiöön pääsyä jo useamman viikon. Ai niin, syy miksi keittiön kaapistoa pitää siirtää on tässä. Tarkistin asian “johtavalta palotarkastajalta”: ilmarakoa pitää olla pykälien mukaan vähintään 15 cm – vaikka vastassa olisi metallirunkoinen liesi, yyhh :(

Jollain paloturvallisella, esim. kivilevyllä, lukeman saa pudotettua puoleen eli 7,5 cm:iin. No, sitä en taida tehdä – siirtää kun pitää kuitenkin!

Ja vielä yksi linkitys. Oikeastaan tästä alkoi koko remonttiruljanssi viime aprillipäivänä.

IMG_1797.JPG
kuva alkuviikosta, kun kaapisto alkoi tyhjentyä