Tutkijat ja säteilyturvakeskus ovat erimielisiä etäluettavien sähkömittareiden terveyshaitoista. Tutkijan mukaan etäluettava voi aiheuttaa terveysongelmia, Stuk taas kiistää väitteet.
Säteilyn määrä riippuu siitä miten usein sähkömittari lähettää tietoa. Tutkijan mukaan olisi parempi, jos mittari lähettäisi tietoa vaikka vain kerran päivässä, tällöin päivittäinen sähkömagneettinen säteily olisi vähäisempää.
Tampereen Yliopiston tutkija Mikko Ahosen mukaan mallien välillä on kuitenkin suuria eroja: Osa mittareista kommunikoi sähkön käyttäjän ja sähköyhtiön välillä jopa useita kertoja minuutissa. Stukin käsitys on, että mittarit lähettävät tietoa kerran tunnissa.


