Kasvihuoneen tuunausta

Sunnuntaina asensin aiemmin tilatut kolme automaattiavaajaa kahteen kasvihuoneen tuuletusikkunaan. Tuplaikkuna on sen verran iso ja painava, että se vaatii kaksi avaajaa.

Tänään maanantaina sitten tuli todettua, että asennetut avaajat toimivat hyvin ja aukeavat kuten pitääkin kasvihuoneen sisälämpötilan noustessa (kuva alla). Mutta tuo yksi aiemmin huhtikuussa asennettu ei vaan tunnu aukeavan. Siitä pitänee ilmeisesti reklamoida toimittajalle.

Lisää hiekkalaatikkohiekkaa

Käytiin lauantaina hakemassa poikien kanssa hiekkalaatikkoon lisää hiekaa – kun halvalla kerran sai.

Ja ehkä oli jo aikakin. Aika vähiin oli hiekkalinnamateriaali käynyt. En tiedä kyllä mitä hiekalle on tapahtunut – joku mystinen katoaminen tapahtunut. Kesällä 2009 laatikkoon laitettiin kolmisen kuutiota hiekkaa. Ja nyt laitettiin reilu kuutiota lisää ja taas ollaan samassa missä silloin. Johonkin on siis reilu kuutio vajaassa neljässä vuodessa hävinnyt. Paljon sitä saappaissa näköjään sisälle pesukoneeseen ja imuriin kulkeutuu…

Pojista oli onneksi tällä kertaa enemmän apua kuin viimeksi – nyt riitti apumiehiä hiekkahommissa. Kivaa oli – kaikilla.

Lue lisää meidän hiekkalaatikosta sivulta Leikkimökki.

Sivuston 1000. hyväksytty kommentti

Merkkipaalu tämäkin. Sivustolle jätetiin eilen tuhannes hyväksytty kommentti. Moderoinnin ja spämmien takia luku olisi toinen, mutta nyt niitä hyväksyttyjä / asiallisia kommentteja on tasaluku.

Alla “juhlakommentti” joka jätetiin tekstin Wehoputs 5: 2-vuotishuolto perään. Sinäänsä hyvä ja oikein, että juhlakommentti tuli nimenomaan Wehoputs -aiheen alle koska vuosien saatossa Wehoputs -aihe on ollut ylivoimaisesti luetuin ja kommentoiduin aihe sivuillamme.

Sähkönkulutuksesta

älyboksiMuutama sähkönkulutuksen kannalta merkittävä merkkipaalu muistiin.

  1. Eilen meille asennettiin Fortumin Älyboxi. Siitä ja sähkökulutuksen muutoksesta (jos sitä nyt onkaan) lisää myöhemmin.
  2. Tänään sammutettiin AinaValmis -kiuas sisällä ja taas mennään kesä (ja syksy) pihasaunalla. Viime syksynä puusaunaa käytettiin aina marraskuun loppuun asti.

Ekotuoli

ekotuoliRahti toi eilen meille EcoFurn ekotuoleja. Enää ei voitu ohittaa ostamatta – törmättiin markkinoilla tuoleihin, jotka melkein ostettiin jo vuosi sitten.

No, nyt otettiin testiin kolme Tikkurilan puuöljyllä käsiteltyä koivusta tehtyä ekotuolia. Ainakin alkuun ajatuksena on käyttää tuoleja pihasaunan terassilla – aika näyttää miten aika ja sää noihin vaikuttaa.

Mikä ekotuoli?

Ekotuoli on kuulemma saanut alkunsa tyytymättömyydestä perinteisesti ulkokäyttöön tarkoitettuihin kalusteisiin. Eksoottiset puulaadut sekä suuri määrä metalliosia toisiinsa hyvinkin vaihtelevalla rakenteella kiedottuna jättävät paljon tilaa tuotekehittelylle. Ulko-olosuhteissa puukalusteet kastuvat ja kuivuvat toistuvasti, jolloin puu niin sanotusti elää. Metalliosat eivät elä puun mukana. Tämä johtaa ensin epämiellyttävään kitinään ja lopulta puun halkeamiseen.

Ekotuoli -ajattelussa tuolit tehdään lähellä ja läheltä tulee myös raaka-aineet. Miksi Suomessa myydään niin paljon kalusteita, joiden raaka-aine (ja itse tuote myös) on kotoisin toiselta puolen maapalloa?

Kasvihuoneen kattoikkunaan avaaja

Laitoin kasvihuoneen yhteen kattoikkunaan manuaalisen avaajan – täytyy siis itse avata ja sulkea. Viimeksi asennettu automaattiavaaja ei tunnu toimivan, joten nyt oli pakko tehdä jotain jotta kuumuus kasvihuoneessa ei tapa kasveja ja ihmisiä…

Tilattiin myös lisää automaattiavaajia Kivikangas Oy:stä. Iso ikkuna vaatinee kaksi avaajaa ja pienempi yhden. Posti tuo kolme uutta avaajaa – sen jälkeen kuvan ikkuna aukeaa käsivoimin ja muut kolme automaattisesti lämpötilan muuttuessa.