Kaivoin meidän latausaseman tiedoista viime vuoden (2024) sähkönkulutustiedot ja laskeskelin kuinka paljon sitä vuoden aikaan tuli ajettua sähköllä ja mahdollisesti säästettyä euroja suhteessa polttoaineajoon.
Matkan laskennassa käytin auton sähkönkulutustarvetta 20kWh/100km. Katso lähde *
Passat GTE kuluttaa usein sähköä 20–25 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, mutta hyvissä olosuhteissa sillä voi päästä 19 kWh/100 km-kulutuksella tai vieläkin vähemmällä.
Muut laskennassa kätetyt arvot/arviot:
- Polttoaineen kulutus: Bensiinin keskikulutus oli 6,9 l/100 km. Katso lähde **
- Latausaseman sähkönkulutus/auton lataus vuonna 2023: 2281,44 kWh.
- Laskennallinen ajettu matka latauksella: 11422,2 km. Katso lähde *
- Polttoaineen hinta: 2€/litra.
- Sähkön hinta (sis. siirto, energia, vero): 12,80 senttiä.
Yhteenvetona siis laskennallinen ajettu matka sähköllä edellä mainituilla tiedoin olisi vaatinut polttoainetta 788,13 litraa (11422,2/100*6,9). Euroissa polttoaineen kulutus siis 1576,26 euroa. Vastaavasti sama kustannus sähköllä 292,02 euroa (2281,44*12,80c). Säästö euroissa ajetut kilometrit sähköllä vs. polttoaine: 1284,24 euroa.
* Lähde Taloustaito:
Kaksi vuotta liikenteessä parilla tankkauksella – sähkö säästi hybridikuskin kuluja
** Lähde AutoBild:
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Lue myös:
- Auton sähkönkulutus, ensimmäinen vuosi
- Terra AC -latausasema 3-22 kW
- Uusi auto nostaa sähkönkulutusta
Huom. Laskennassa käytetyt arvot viitteellisiä eivätkä vastaa välttämättä ihan todellisuutta. Laskelmista saa kuitenkin hyvän käsityksen missä kokoluokassa liikutaan.