Kaivoin auton latausaseman tiedoista viime vuoden (2023) sähkön kulutustiedot ja laskeskelin kuinka paljon sitä vuoden aikaan tuli ajettua sähköllä ja mahdollisesti säästettyä euroja suhteessa polttoaineajoon.
Matkan laskennassa käytin auton sähkönkulutustarvetta 20kWh/100km. Katso lähde *
Passat GTE kuluttaa usein sähköä 20–25 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, mutta hyvissä olosuhteissa sillä voi päästä 19 kWh/100 km-kulutuksella tai vieläkin vähemmällä.
Muut laskennassa kätetyt arvot/arviot:
- Polttoaineen kulutus: Bensiinin keskikulutus oli 6,9 l/100 km. Katso lähde **
- Latausaseman sähkönkulutus/auton lataus vuonna 2023: 2098,82 kWh.
- Laskennallinen ajettu matka latauksella: 10464,1 km. Katso lähde *
- Polttoaineen hinta: 2€/litra.
- Sähkön hinta (sis. siirto, energia, vero): 12,80 senttiä.
Yhteenvetona siis laskennallinen ajettu matka sähköllä edellä mainituilla tiedoin olisi vaatinut polttoainetta 10464,1/100*6,9 722,02 litraa. Euroissa kulutus siis 1444,05 euroa. Vastaavasti sama kustannus sähköllä 268,65 euroa. Säästö euroissa ajetut kilometrit sähköllä vs. polttoaine: 1175,4 euroa.
* Lähde Taloustaito:
Kaksi vuotta liikenteessä parilla tankkauksella – sähkö säästi hybridikuskin kuluja
** Lähde AutoBild:
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Lue myös:
- Auton sähkönkulutus, ensimmäinen vuosi
- Terra AC -latausasema 3-22 kW
- Uusi auto nostaa sähkönkulutusta
Huom. Laskennassa käytetyt arvot viitteellisiä eivätkä vastaa välttämättä ihan todellisuutta. Esim. polttoaineen hinta kesällä 2023 huomattavasti, jopa 50c/l, kalliimpaa (jolloin myös vuodessa säästetty enemmän sähköllä liikuttaessa) kuin alkuvuodesta ennen Ukrainan sotaa. Laskelmista saa kuitenkin hyvän käsityksen missä kokoluokassa liikutaan.