Kuuluuko kiukaan näyttää tältä kahden kuukauden ja alle 10 käyttökerran jälkeen? [ensimmäiset löylyt otettiin 18.6.2010]
Lähetin heinäkuun puolivälissä Harvialle sähköpostilla palautetta ruostuvista ruuveista lämminvesialtaassa ja kädet polttavasta lämminvesihanan kahvasta. Kirjoitin aiheesta myös remonttireiska -sivustolle. Mitään vastausta sähköpostipalautteeseeni en ole saanut. Perille viestini ainakin on mennyt, se on varmaa. Toisaalta, en mitään ihmeellistä palautetta tai vastausta edes odottanut, ehkäpä vain viestiä, että palautteeni on otettu vastaan ja huomioitu tjsp.
Mutta entäpä jos lähetinkin palautteeni väärille henkilöille. Jospa palaute ei tavoita oikeita henkilöitä ja jatkossakin Harvia myy tätä kiuasta samoilla virheillä/puutteilla? Pitäisikö minun vielä kuitenkin aktivoitua ja olla valmistajaan yhteydessä vaikka ei se minun kiuasta enää paremmaksi muuta. Mutta jos jatkossa edes muille…
Otin tänään pari kuvaa kiukaasta. Kuvattu kännykällä, joten laatu ei ehkä ihan “kymppiluokkaa”. Kiuas on muuten Harvia 20 ES Pro.
Yllä kuvassa näkyy kuinka ruostetta valuttavat ruuvit aiheuttavat ikävän esteettisen haitan kiukaan etuosaan – etenkin lasiin. Ruostevettä valuu ja on valunut vaikka minne. Yritin putsata niin lasia kuin rautaosia, mutta pitkänkään jynssäämisen jälkeen kaikista ruostejäljistä eroon en päässyt.
Yllä kuva toisesta hyvinkin voimakkaasti ruostuvasta ruuvista – irroitin nyt toisen ja suuntaan sen kanssa rautakauppaan. Etsin samanmoiset, mutta haponkestävät tms. Huomasin myös, että vesiastian ja kiuaskivien välinen seinä on ruostuvaista sorttia – aika hurjaa.
Toisen mielestäni selkeän virheen/puutteen korjasin näin. Lämmitin vanhaa sähköjohtoputkea toisesta päästä sen verran, että muovi pehmeni. Työnsin lämmitetyn pään metallikahvaan ja annoin jäähtyä. Jäähdyttyään muoviputki kovettui ja “kiristyi” metallikahvan ympärille. Uusi muoviputkella viritetty kahva nyt pidempi ja ei kuumene niin kuin metallinen – toimii eikä polta kättä, vaikka ei ehkä ole maailman kaunein…
Eilen jutellessani vieraideni kanssa tuli puhetta kiukaista ja he totesivat ostanneensa saman kiukaan keväällä. Nyt heillekin valkeni heidän saunan lattialla olleen ruskean värin arvoitus – “ehkä sekin on tuota ruostevettä”, totesi kiukaan omistaja. Vastasin vain että kyllä, näin todennäköisesti on.
Aloin tässä miettiä, että miten tällaisissa tapauksissa takuut yms. Ei kai voi olettaa, että on normaalia kiukaan toimintaa valuttaa ruostevettä pitkin kiuasta aina lattialle asti heti liki ostopäivästä alkaen. Vai onko tämä sitä nykypäivän laatutyötä – ja vieläpä kotimaista?
Minä sain uuden kahvan kun valitin. Musta käsipidike ja ilmeisesti muovia. Soita sinne ja vaadi uusi kahva. Tuo rautainen on huono.
Mies vaihtoi nuo ruuvit melkein heti kun huomasi että likastaa.
Sen verran monta “kohtalotoveria” näillä meidänkin sivuilla, että koin velvollisuudekseni vielä kerran reklamoida asiasta Harvialle. Joku vastuu kai se meilläkin on julkaisijanakin näistä asoista on niille noin 3000 kävijälle, jotka joka viikko jaksavat juttujamme lukea…
Anyway, tällä kertaa lähestyn asiassa Harviaa heidän netistä löytyvän palautesivun kautta.
No, ehkä palataan aiheeseen jos ja kun asiassa jotain uutta kerrottavaa.
Meidän kiuas (4v vanha,sama malli) ei näytä noin pahalta,ilmeisesti ruuvilaatikko vaihtunut;)
Juu ei taida nuo meidän kiukaassa olleet mutterit olla edes ruosteenkestäviä, saati sitten haponkestäviä joita tällaisissa liki aina vedessä kohteissa kannattaisi käyttää. Kävin ostamassa paikallisesta K-Raudasta 6kpl haponkestävää mutteria ja 10kpl haponkestävää uraruuvia. Juu myytiin kivassa pienessä satsissa, ei irtotavarana.
No, kuitenkin hinta yht 5,95 eur. Yhden mutterin hinnaksi tuli 34 senttiä ja yhden uraruuvin 39 senttiä. Massaostona kiuasvalmistajalle hinta varmasti vain osa tuosta, joten hinta siis ei varmasti ratkaiseva tämän hintaluokan kiukaissa. Minulle nyt yhden mutteri/ruuvi -kiinnityksen hinnaksi tuli 73 senttiä.
Pakko siis uskoa, että kyseessä vain virhe/vahinko…
Sain Harvialta tänään vastauksen palautteeseeni: Vesisäiliön ruuvit ja mutterit pitäisi olla ruostumatonta terästä, mutta ilm. näin ei ole ollut. Pahoittelivat kokoonpanossa sattunutta asennusvirhettä.
Toimittavat uudet. Lisäksi lupasivat toimittaa uuden vedenlämmittimen hanan kahvan, jossa on musta silikonieriste, mikä parantaa käyttömukavuutta. Lisäksi lupasivat korvata vesialtaan uudella jos me katsotaan se tarpeelliseksi.
Lopputoteamus: Eilen antamaani palautteeseen vastattiin nopeasti. Tuotteen virhe myönnettiin ja virhe luvattiin korjata. Erinomaista asiakaspalvelua tällä kertaa siis.